18 اکتبر 2023- بر اساس تحقیقات جدید روی موش‌ها، تمرینات قدرتی فزاینده با استفاده از وزنه می‌تواند از اثرات مضر رژیم غذایی پر پروتئین از موش ها محافظت کند.

این مطالعه که امروز در مجله ی eLife منتشر شد، آنچه را که ویراستاران به‌عنوان یافته‌ای ارزشمند در مورد رابطه ی بین رژیم غذایی پر پروتئین و ورزش مقاومتی بر تجمع چربی و هموستازی گلوکز توصیف کردند، با شواهد محکم ارائه کرد. آنها می گویند: این یافته ها برای متخصصان تغذیه و سایر افرادی که سعی در درک ارتباط بین پروتئین رژیم غذایی، دیابت و ورزش دارند، مهم خواهد بود.

پروتئین رژیم غذایی مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می کند که طیف گسترده ای از فرآیندهای بدن را کنترل می کند و می تواند بر سلامت و طول عمر تأثیر بگذارد. به طور کلی مصرف پروتئین، خوب در نظر گرفته می شود و باعث رشد و قدرت عضلانی می شود، به خصوص زمانی که با ورزش ترکیب شود. با این حال در افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند، پروتئین بیش از حد می تواند خطر بیماری قلبی، دیابت و مرگ را افزایش دهد.

دکتر مایکلا تراتمن، سرپرست این تیم تحقیق، و دستیار پژوهشی در گروه پزشکی، دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی، دانشگاه ویسکانسین در ایالات متحده، توضیح داد: ما می‌دانیم که رژیم‌های غذایی کم پروتئین و رژیم‌های غذایی با مقادیر کم برخی از اسیدهای آمینه خاص، طول عمر را در حیوانات افزایش می‌دهند و محدودیت کوتاه‌مدت پروتئین، سلامت انسان‌های بالغ و ناسالم از نظر متابولیسمی، را بهبود می‌بخشد. اما این یک پارادوکس است: اگر پروتئین بالا در رژیم غذایی تا این حد مضر است، باید بسیاری از افرادی که رژیم های غذایی پر پروتئین یا مکمل های پروتئینی مصرف می کنند اضافه وزن داشته باشند و در معرض خطر ابتلا به دیابت باشند، در حالی که ورزشکاران با رژیم های غذایی پر پروتئین جزو سالم ترین افراد از نظر متابولیکی هستند.

محققان برای بررسی این احتمال که ورزش می تواند در برابر اثرات مضر رژیم غذایی پر پروتئین از فرد محافظت کند، از یک برنامه ی تمرین قدرتی با افزایش وزنه در موش ها استفاده کردند. حیوانات سه بار در هفته برای یک دوره سه ماهه، گاری را که بار فزاینده‌ای از وزنه ها را حمل می‌کرد به پایین می‌کشیدند، یا یک گاری مشابه را بدون هیچ باری برای مدت زمان مشابه می‌کشیدند. یک گروه از موش ها با رژیم غذایی کم پروتئین (7 درصد کل کالری روزانه از پروتئین) و گروه دوم با رژیم غذایی با پروتئین بالا (36 درصد از کل کالری روزانه از پروتئین) تغذیه شدند. محققان سپس ترکیب بدنی، وزن و اندازه‌گیری‌های متابولیکی، مانند قند خون، را در گروه‌های مختلف مقایسه کردند.

نتایج همان‌گونه بود که تیم انتظار داشتند: رژیم غذایی پر پروتئین سلامت متابولیک را در موش‌های کم‌تحرکی که هیچ وزنه ای را نمی کشیدند، مختل کرد. این موش ها در مقایسه با موش های گروه رژیم غذایی کم پروتئین، توده چربی اضافه ای به دست آوردند. اما در موش‌هایی که وزنه های فزاینده ای را می‌کشیدند، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا منجر به رشد ماهیچه‌ها به‌ویژه در ساعد شد و از حیوانات در برابر افزایش چربی محافظت کرد. با این حال، این ورزش موش ها را از اثرات پروتئین زیاد بر کنترل قند خون محافظت نکرد.

علاوه بر این، اگرچه موش‌های تغذیه‌شده با رژیم پر پروتئین سریع‌تر از موش‌های تغذیه شده با پروتئین کم قدرتمند شدند، اما تفاوتی در حداکثر وزنی که هر مجموعه از موش‌ها می‌توانستند تا پایان دوره مطالعه بکشند، وجود نداشت، حتی با این که موش‌هایی که با رژیم‌های پر پروتئین تغذیه شدند، بزرگ‌تر شدند و ماهیچه‌های آنها بزرگ‌تر شد.

اگرچه شواهدی که ادعاهای این مطالعه را تایید می‌کنند، محکم در نظر گرفته می‌شوند، ویراستاران چند محدودیت این مطالعه را برجسته کردند. به عنوان مثال، استفاده از موش ممکن است تعمیم یافته ها را برای انسان به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی ذاتی محدود کند. ویراستاران خاطرنشان کردند که این یافته‌ها با گنجاندن یک تحقیق مستقیم در مورد مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی مسئول نتایج مشاهده‌شده، بیشتر تقویت می‌شوند.

دکتر دادلی لامینگ، نویسنده ارشد این مطالعه، دانشیار پزشکی (غدد درون ریز) در گروه پزشکی، دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی، دانشگاه ویسکانسین، گفت: ما می‌دانیم که بسیاری از افرادی که عمداً رژیم‌های پر پروتئین یا مکمل‌های پروتئینی مصرف می‌کنند، تا از رژیم ورزشی خود حمایت ‌کنند، از نظر متابولیکی ناسالم نیستند، علی‌رغم مجموعه شواهدی که نشان می‌دهند مقادیر زیاد پروتئین می‌تواند اثرات متابولیکی مضری داشته باشد. تحقیقات ما ممکن است این معما را با نشان دادن اینکه ورزش مقاومتی از افزایش چربی ناشی از رژیم پر پروتئین از موش محافظت می کند، توضیح دهد. این نشان می دهد که افراد دارای متابولیک ناسالم و کم تحرک که از رژیم غذایی پر پروتئین یا مکمل های پروتئینی استفاده می کنند، ممکن است از کاهش مصرف پروتئین یا ورزش های مقاومتی سود ببرند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/10/231018115634.htm